Každý prodejce jistě někdy zažil nějakou opožděnou platbu, dostal se do situace, kdy musel zákazníka uhánět. Může to být poměrně frustrující – jakmile uzavřete obchod, smlouva je podepsána a vy si myslíte, že máte vyhráno, přijdou problémy s placením a vy se musíte pouštět do nepříjemné interakce se zákazníkem. Server MoreBusiness.com přinesl šest tipů, které vám pomohou těmto problémům předcházet, a díky kterým si vy i váš zákazník ušetříte celou řadu starostí.
- Mějte jasnou platební politiku a objasněte ji zákazníkovi. Nejlepším postupem, jak předejít problémům, je nastavit jasná a srozumitelná pravidla hry, které zákazníkovi vysvětlíte ještě před samotným podpisem smlouvy.
- Vytvořte a vysvětlete platební kalendář. V případě, že částka za vaše služby není uhrazena najednou, ale platí se postupně na splátky, vytvořte zákazníkovi platební kalendář, který klientovi vysvětlíte.
- Záloha. Nejtypičtější pojistka zákazníkovy případné budoucí neochoty splácet. Záleží na druhu produktu, záloha se však většinou pohybuje někde mezi 30 a 50 procenty celkové částky.
- Zaveďte možnost platit kartou. Čím více úhradu klientům ulehčíte, tím méně neochotní platit ve výsledku budou. Mnoho obchodů odmítá možnost platit kartami kvůli vysokým transakčním poplatkům. Pokud je ve vaší společnosti alespoň trochu možné zavést platbu kreditní kartou, učiňte tak.
- Sleva za včasnou úhradu. Některé společnosti mají ve své úhradové politice zavedenou praktiku, ve které dávají jednotlivcům i společnostem slevu, pokud je faktura uhrazena bezprostředně po podepsání smlouvy. V praxi to často vypadá tak, že při platbě do deseti dnů od podpisu náleží klientovi sleva 1 až 3%.
- Vytvořte systém upomínek. Zaveďte jednotný systém, ve kterém nerozlišujete pouze čas před a po datu splatnosti, ale ve kterém máte jasně časově stanovený postup telefonátů a upomínek, kterými se u klienta připomínáte.
Co se nejvíc osvědčilo vám?
-mm-