Finding a good sales candidate who will stick with you and deliver results has never been easier. Here are some tips to help you with recruiting.
Develop a proactive recruitment strategy
Map the market, even if you are not currently recruiting. Why is it important? Elite sellers are building a solid reputation in their field and location. Great sales talent usually spreads word quickly. Many of them therefore do not have to apply for job offers, as new career opportunities are offered directly to them.
A proactive recruitment strategy will allow you to instantly advertise a job with the best of the best in your industry as soon as it becomes available. This approach requires time and discipline, but will generate better candidates in the long run. There is also no need to publish jobs that attract unskilled candidates. You can easily make do with direct contact on LinkedIn - and quite often it works.
Invest more in sales training and skills development
The best business managers not only hire top salespeople, but develop them through coaching and training. Many companies employ average sales representatives who have the potential to be great. If you do not have internal resources to help you improve their skills, consider hiring an external coach or trainer.
Get rid of bias when recruiting, promote diversity
Research shows that companies with a more diverse presence in senior management tend to make higher profits. In a previous study, McKinsey experts even stated that companies in the top gender diversity quartile are 15% more likely to have financial returns higher than their national median values in the industry.
Despite these data, the sales world is still relatively homogeneous, especially in specific companies or industries. Consider, for example, the issue of gender diversity. A 2019 report by Xactly Corporation found that women make up only 29% of sales roles and only 26% of senior business management. However, according to the study, teams led by women have a slightly higher success rate and goal achievement (94%) than teams led by men (91%).
We all have unconscious prejudices that influence our hiring decisions. This can affect the ways we look for new employees. Sometimes this can cause us to prioritize certain candidates over others - usually without fully knowing why.
Recruiting top marketers doesn't have to be complicated, but it requires discipline and work. These recommendations can help you better target your strategy.
-bb-
Jak najít toho nejlepšího obchodníka pro svůj tým?
Najít dobrého obchodníka, který vám vydrží a bude přinášet výsledky nebylo nikdy snadné. Zde je pár tipů, které vám mohou při náboru pomoci.
Vypracujte proaktivní strategii náboru
Mapujte si trh, i když zrovna nenabíráte. Proč je to důležité? Elitní prodejci si budují ve svém oboru a lokalitě solidní reputaci. O skvělých prodejních talentech se obvykle rychle šíří slovo. Mnoho z nich se proto nemusí ucházet o nabídky práce, protože nové kariérní příležitosti se jim nabízejí přímo.
Proaktivní náborová strategie vám umožní okamžitě inzerovat pracovní místo u nejlepších z nejlepších ve vašem oboru, jakmile bude k dispozici. Tento přístup vyžaduje čas a disciplínu, ale z dlouhodobého hlediska vygeneruje lepší kandidáty. Rovněž odpadá potřeba zveřejňovat pracovní místa, která přitahují nekvalifikované kandidáty. Vystačit si tak můžete klidně jen s přímým oslovováním na LinkedInu – a dost často to zabírá.
Investujte více do školení obchodníků a rozvoje dovedností
Nejlepší manažeři obchodu nejen najímají špičkové obchodníky, ale rozvíjejí je prostřednictvím koučování a školení. Mnoho společností zaměstnává průměrné obchodní zástupce, kteří mají potenciál být skvělí. Pokud nemáte interní prostředky, které vám pomohou zvýšit jejich kvalifikaci, zvažte najmutí externího trenéra či kouče.
Zbavte se předsudkům při náboru, preferujte diverzitu
Výzkumy ukazují, že společnosti s různorodějším zastoupením ve vrcholovém vedení mají tendenci dosahovat vyšších zisků. Odborníci z McKinsey ve své dřívější studii dokonce uváděli, že u společností v nejvyšším kvartilu pro genderovou rozmanitost je o 15 % vyšší pravděpodobnost, že budou mít finanční výnosy vyšší než jejich národní mediánové hodnoty v daném odvětví.
Navzdory těmto datům je prodejní svět stále poměrně homogenní. Zejména v konkrétních firmách či odvětvích. Zvažte například otázku genderové rozmanitosti. Zpráva společnosti Xactly Corporation z roku 2019, prokázala, že ženy mají zastoupení v obchodních pozicích pouze ve 29 % případů a ve vedoucích obchodních pozicích jen ve 26 % případů. Týmy vedené ženami mají však podle studie o něco vyšší míru úspěchu a dosažení cílů (94 %) než týmy vedené muži (91 %).
Všichni máme nevědomé předsudky, které ovlivňují naše rozhodování o přijímání zaměstnanců. To může ovlivnit způsoby, jak hledáme nové zaměstnance na obchodní pozice. Někdy to může způsobit, že budeme upřednostňovat určité kandidáty před ostatními – většinou bez toho, abychom plně věděli proč.
Nábor špičkových obchodníků nemusí být složitý, ale vyžaduje disciplínu a práci. Zmíněná doporučení vám mohou pomoci lépe směřovat svou strategii.
-bb-