Obchodní schůzky i telefonní hovory bývají pro většinu prodejců zdrojem menšího nebo většího stresu. Stres a nejistota však vedou nejen k diskomfortu na straně prodejce, ale ve výsledku i k horším obchodním výsledkům. Zde je proto několik tipů, jak si udržet pozitivní přístup a jak se zbavit stresu před obchodní schůzkou nebo před telefonátem s potenciálním klientem.
Udělejte si důkladnou přípravu
Podle LinkedIn Pulse je nervozita před obchodní schůzkou nebo telefonátem částečně i strachem z neznáma. Nejste si jistí, jak bude klient reagovat, co bude říkat a jak schůzka dopadne. Strachu z neznáma můžete částečně zbavit tak, že se důkladně připravíte a že si o klientovi i o vašem produktu zjistíte co možná nejvíce informací.
Předpokládejte úspěch
Mnoho stresu pramení z očekávání toho, že vás zákazník odmítne. Vše je ale ve vaší hlavě. Nalaďte se před každou schůzkou nebo před každým telefonátem na to, že vás naopak klient rád uslyší.
Snažte se vcítit do klienta
Nepřemýšlejte tolik nad obchody a prodejem. Vaším primárním úkolem je vcítit se do klienta, snažit se pochopit jeho potřeby a problémy, a v rámci vašich možností mu adekvátně pomoci.
Nemluvte o produktu, ale o klientovi
Nesoustřeďte se na vlastnosti produktu a nepopisujte je zákazníkovi. Soustřeďte se na to, jak může produkt pomoci klientovi, a vždy vztahujte jakýkoliv popis produktu na konkrétní situaci klienta.
Nebojte se říct si o uzavření obchodu
Nakonec se vždy musíte zeptat, jestli klient nabídku přijímá. Bez toho není možné prodej uskutečnit. Proto se nikdy nebojte přistoupit k poslednímu kroku.
-mm-
How to get rid of nervousness and stress before a business meeting or a phone call
Business meetings and phone calls tend to be a source of minor or major stress for most salespeople. However, stress and uncertainty not only lead to discomfort on the part of salesperson, but also, as a result, to poorer business results. Here here are some tips on how to keep a positive attitude and how to relieve stress before a sales meeting or a phone call with a prospective client.
Prepare thoroughly
According to LinkedIn Pulse, nervousness before a business meeting or phone call is partly caused by fear of the unknown. You are unsure how the prospect will react, what they will say and how the meeting will turn out. You can alleviate some of that fear of the unknown by preparing thoroughly and finding out as much as you can about both the client and your product.
Expect success
Much of stress comes out of expectation that the prospects will reject you. But it is all just in your head. Before each meeting or each call, set your mind to expect that the prospect will be happy to hear you.
Try to empathize with the client
Do not think too much about business and sales. Your primary goal is to empathize with the client, to try to understand their problems and needs, and to help them adequately through the means you have available.
Talk about the client, not about the product
Do not focus on the traits of the product and do not describe them to the customer. Focus on how you can help the client and always relate the product to the specific situation of the client.
Do not be afraid to ask for the sale
In the end, you must always ask the prospect whether they accept your offer. Without this, the sale can never happen. So never be afraid to get to the last step.
-mm-