There is a saying that a good salesperson is able to sell absolutely anything. Of course, this is an exaggeration, but it's based on a fact which is generally held to be true in the world of sales – that while the products that you offer play a significant role in how successful you are, the salesperson's personality plays an equally important role.
The persona of the salesperson
According to Forbes, people often overestimate to what extent the features of the product they offer affects their sales success rate. Though many salespeople believe that their failure to close the deal is the product's fault, the truth is that there is always a customer for any product. However, there are two conditions that need to be met in order for the sale to happen: First, the salesperson needs to address the correct target group. Secondly, the sales rep needs to be able to sell the product, and this is where the personality of the salesperson gets very important.
Selling yourself
Before you start offering products and services to prospects, you need to learn to sell yourself. The truth is that people will not buy from you if you can't “sell” yourself and your skills. The essential prerequisite of it all is trusting yourself, which is manifested in self-confidence that plays an irreplaceable role in any sales. During business meetings, keep in mind that you don't want the person in front of you to become your company's client, but your own.
Confidence is key
The sales profession is a highly competitive one. However, only a small percentage of sales reps makes it to higher positions. Tell yourself that you are going to be that person. Become a true expert in your field, believe in yourself and don't just sell products, but yourself, your services and your unique know-how.
-mm-
Jak si vybudovat silnou osobní značku a naučit sám sebe lépe „prodávat“
Existuje rčení, které říká, že dobrý prodejce dovede prodat naprosto cokoliv. Tato myšlenka je samozřejmě trochu nadsazená, nicméně dotýká se faktu, který je již dnes v prodejním světě obecně uznáván – i přestože produkty, které nabízíte, hrají významnou roli v tom, jak jsou úspěšné vaše snahy tyto produkty prodávat, neméně důležitou roli hraje i osobnost prodejce.
Osobnost prodejce
Podle Forbesu je často přeceňováno, do jaké míry vlastnosti produktu ovlivňují úspěšnost prodeje. I přestože si často mnozí prodejci myslí, že chyba, která stojí za jejich neúspěchem, je právě na straně produktu, pravda je taková, že každé zboží má svého kupce. Aby ale k prodeji došlo, musí se sejít dvě okolnosti. Zaprvé, prodejce musí umět najít vhodnou cílovou skupinu (vzhledem k produktu), které své řešení nabízet. Zadruhé, musí jim umět produkt prodat. A zde právě přichází do popředí otázka osobnosti prodejce.
Prodávejte sami sebe
Předtím, než začnete nabízet produkty a služby potenciálním klientům, musíte umět prodávat sami sebe. Pravda je taková, že lidé od vás nikdy nic nekoupí, pokud se vám nepodaří „prodat“ vás a vaše schopnosti. Základní prerekvizitou je víra v sebe sama, která se projevuje v sebevědomí a hraje nenahraditelnou roli v prodeji. Při obchodní schůzce se snažte myslet na to, že se nesnažíte, aby se člověk naproti vám stal klientem vaší společnosti, ale přímo vaším klientem.
Sebevědomí je základ
Prodejní branže je silně konkurenční prostředí, nicméně pouze minimum obchodních zástupců dosáhne vyšších příček této profese. Řekněte si, že vy to budete. Staňte se skutečnými profesionály ve vašem oboru, věřte si a neprodávejte pouze produkty, ale vás, vaše služby a jedinečné know-how.
-mm-