Not every customer is best for you. One way to effectively work with your customers is to understand what makes a good customer. Good customers are those who buy a lot and do not have many problems or complaints. If you examine these customers, you can find characteristic which they have in common. How to find this information was published on Sales.about.com.
Basic information
At the beginning you should look at customer demographics, income, family size, employment, education and financial status, for example whether he owns his own home. Your favourite customers will probably share a few similarities. After you find out the basic information about your customer, focus on mental information. It is difficult to identify but you can do it simply by talking with him.
What your customers think
You have to find out what your ideal customers think. It can be helpful to find out what problems they face, what goals they have, what makes them happy or not. It is also useful to find out why they decided to buy from you. Try to sit down with your customers for a while and ask them. The answers can be very useful and by using them, you can find new customers similar to the current ones.
Important factors
For example you may discover that product durability is important to your favorite customers, and they choose you because of the extra warranty your offer. It may be a key factor you had never considered. So you can use the information in the new sales strategy for your next customers. Also if your potential customers tell you that durability is important to them, you know they are your ideal long-term customers. So you know spending extra time with them is not a waste of your time. The main point of your selling presentation can be the durability of your products. Not only will you focus on the right customers, you will even do it in the most effective way.
-ka-
Najděte ideální zákazníky
Ne každý zákazník je skvělý zákazník. Jedním ze způsobů, jak efektivně pracovat se zákazníky, je věnovat se těm lepším zákazníkům o něco více. Dobří zákazníci jsou ti, kteří hodně nakupují a zároveň s nimi nejsou velké problémy. Pokud se na tyto zákazníky důkladně podíváte, můžete zjistit společné znaky a na základě těch si pak vybírat zákazníky nové. Informace o tomto výběru publikoval Sales.about.com.
Základní informace
Na začátku byste si měli zjistit informace o zákazníkově příjmu, velikosti rodiny, zaměstnání, vzdělání a o jeho financích - zda například vlastní dům. Vaši oblíbení zákazníci budou pravděpodobně vykazovat některé podobnosti. Poté, co zjistíte základní aspekty ideálního zákazníka, zaměřte se na ty „mentální". Jedná se o hůře identifikovatelné informace, které zjistíte pouze přímou komunikací se zákazníky.
Myšlenky vašeho zákazníka
Musíte přijít na to, jak vaši ideální zákazníci přemýšlejí. Pomoci vám může například zjištění, jakým problémům zákazníci čelí, jaké mají cíle, co je potěší nebo naopak nepotěší. Dobré je zjistit také to, proč se rozhodli nakoupit právě od vás. Snažte se se zákazníky chvíli posedět a tyto informace si zjistit. Výsledky pro vás budou velice užitečné, protože na jejich základě budete moci hledat zákazníky, kteří se těm současným podobají.
Rozhodující faktory
Zjistíte například, že se vaši oblíbení zákazníci strachují o trvanlivost výrobků. Pak vám můžou říct, že si vás vybrali právě proto, že nabízíte mimořádnou záruku. To může být faktor, který jste nikdy v minulosti nepovažoval za rozhodující. Pro vaše nadcházející zákazníky můžete díky této informaci vytvořit novou strategii. Jakmile vám možný zákazník řekne, že je pro něj důležitá životnost produktu, víte, že je to ideální kandidát na dlouhodobého zákazníka. Můžete se mu tedy dostatečně věnovat, aniž byste neefektivně využívali svůj čas. Postavte svou prodejní prezentaci právě na tom, že nabízíte dlouhodobou záruku na vaše výrobky. Nejenom, že se zaměřujete na ideálního zákazníka, navíc to děláte tím nejefektivnějším způsobem.
-ka-