-bb-
Moc často od klientů neuslyšíte, co jste udělali dobře. Zato budete ta první osoba, které zavolají, pokud se něco pokazí. OK. Abyste však nadále byli úspěšní u vašich spokojených klientů i v podmínkách „nového normálu“, je potřeba vyvinout více aktivity z vaší strany.
Nikdo nevyniká v úspěchu klienta bez skvělých poslechových dovedností. Ale to, co bylo kdysi dobrou dovedností, je nyní nutností. Nejde však jen o rychle „check-iny“ u klientů, abyste se dozvěděli jen zkratkovitě o tom, co je trápí. Je potřeba vést hloubkové konverzace s klienty, abyste přesně zjistili, jaké jsou jejich pohnutky a jaké budou jejich budoucí potřeby.
Pandemie způsobila problémy, které jsme si dříve ani neuvědomili, že by mohly existovat. Proto jsme byli nuceni dívat se na věci jinou optikou. Díky hloubkovým diskuzím se třeba dozvíte o nových směrech podnikání, kterými se klienty vydávají a které jste nebrali v potaz. Získáte cenný přehled proto, abyste sami přežili a dále prosperovali. Proto se naučte mnohem více poslouchat než mluvit. Uvidíte, že se to vážně vyplatí.
Buďte empatičtí a autentičtí, zejména nyní, když je ve světě tolik proměnných. Je to těžké období a od vás se očekává, že to uznáte. Neveďte zbytečně se zákazníky rozhovory typu: „Jak se máte?“, pokud opravdu nechcete slyšet odpověď.
Ukazuje se, že některé společnosti se bojí mluvit se svými klienty právě v současné nelehké době, aby se náhodou nezjistilo, že je něco v nepořádku. Předpokládají, že jsou ve výchozím nastavení „šťastní“ jednoduše proto, že od nich neslyšeli doposud nic jiného. Toto je ale nebezpečná strategie.
Nemůžete přeci naslouchat, pokud ani nezačnete konverzaci. Každý klient, od nejmenších po největší, by měl být součástí vaší strategie naslouchání úspěchu klienta. Pokud budete tyto hovory zanedbávat a necháte například klienta potýkat se s nějakými třeba i drobnými nepříjemnostmi znovu a znovu, můžete se dostat do problémů při obnovování spolupráce. Vaše neustálá interakce a schopnost proměnit negativní v pozitivní zanechá trvalý dojem.
Takže vy se bavíte, posloucháte a máte radost ... ale děláte to společně jako tým se svým klientem?
Často obchodní rozhovory obsahují větu typu: „Jak si představujete úspěch?“. Klient obvykle odpoví v duchu: „poskytnete...“ nebo „dosáhnete...“. A to znamená, že kladou přímo na vaše ramena břemeno jejich úspěchu. Možná jste nejlepší z nejlepších a jste s touto odpovědností v pořádku, ale úspěch přichází, když klient i poskytovatel spolupracují a přinášejí výsledky společně. Položte proto protiotázku typu: „Jak můžeme společně dosáhnout úspěchu?“ nebo „Jak vypadá úspěšné partnerství?“ Tyto otázky nutí vašeho klienta, aby vás viděl skutečně jako partnera. Bez jejich vstupu, dat a týmové práce bude obtížné dosáhnout úspěchu.
-bb-