The increasingly used term "big data" refers to such a large collection of data that the volume is too large to be analyzed and processed using the existing hardware and software. The data may include records of business transactions, records of various employee activities as well as e-mails or photos. All the computers, phones, cameras and other devices connected to corporate data networks simply generate vast amounts of data that can help companies discover interesting contexts and possibilities of further development.
"Big data" can help you with decision making, but creativity and intuition are usually more valuable. Before you start using big data, read about two dangerous aspects which were published Inc.com
1) Danger of silly strategy
Every question involves some framework that predefines the answer you will get. If the question you ask is bad from the beginning, the answer you get will be much worse. Big data is probably being used in wrong ways even by Facebook or Microsoft, we might see results in a few years.
In the early nineties, there was a company that had so much data that now it can be called big data. It was the DEC company which made computers. That company had its own sophisticated strategy. The result of their extensive analysis was the prediction that PCs are just a fad and the computer industry would soon revert to its original form. That prediction was completely ridiculous, but it was taken seriously. The result of a bad question was nonsensical data. The company went bankrupt.
When you are working with big data, carefully avoid choosing questions which reflect your preconceived ideas about the market. Otherwise, your results will not reflect reality.
2) Big data does not see important issues
"Big data" misses unpredictable or unforeseen events which can have a huge impact. "Big data" is great if you want to examine the past and present precisely and in detail. It is good for targeting marketing, sales, development of product and targeting suitable strategies.
So if you ask good questions, everything is all right. But if you start to use data for predicting and determining unexpected situations, which can affect your performance, it is not reliable. For example, it is unlikely that analysis of big data available in 2008 predicted the rapid success of iPhones or the economic crisis. On the contrary, experts with access to data did not see it coming.
So you too should use big data wisely. Do not be afraid of using it, but think twice about it.
-ka-
Nástrahy využívání "velkých dat"
Stále častěji skloňovaný pojem „velká data“ označuje soubor dat, jejichž objem je tak velký, že je nelze analyzovat a běžně s nimi pracovat se stávajícím hardwarovým a softwarovým vybavením. Mohou to být záznamy o obchodních transakcích, různé záznamy o aktivitách zaměstnanců, ale i e-maily nebo fotografie. Všechny ty počítače, telefony, kamery a další zařízení připojená k firemním datovým sítím zkrátka vytvářejí obrovské množství dat, která mohou firmám pomáhat odhalovat zajímavé širší souvislosti a možnosti efektivnějšího rozvoje.
„Velká data“ mohou pomáhat v rozhodování. Kreativita a intuice se ale obvykle cení víc. Předtím, než začnete s těmito daty pracovat, pročtěte si dvě jejich možná rizika, na která upozornil server Inc.com.
1) Nebezpečí hloupé strategie
Každá otázka v sobě má již zabudovaný nějaký rámec, který dopředu počítá s odpověďmi. Pokud je otázka na kterou se dat zeptáte z podstaty špatná, dostanete ještě horší odpověď. Data může špatně používat klidně i Facebook nebo Microsoft, to se ukáže za několik let.
V raných devadesátých letech existovala společnost, která měla k dispozici to, co bychom dnes nazvali „velká data“. Byla to firma DEC, která vyráběla počítače. Společnost měla svoji vlastní propracovanou databázi. Výsledkem jejich rozsáhlé analýzy bylo, že osobní počítače jsou jen módním výstřelkem a počítačový průmysl se brzy vrátí ke své původní podobě. Předpověď byla směšná, ale brala se vážně. Vzhledem ke špatně položenému dotazu, tak ukazovala naprosto nesmyslná data. Firma zkrachovala.
Až budete pracovat s „velkými daty“, dejte si pozor na to, aby otázky nereflektovaly vaše vlastní představy o trhu. Jinak vám hrozí odtržení od reality.
2) Velká data nevidí vše
„Velká data“ nepočítají s nepředvídatelnými událostmi, které mohou mít dalekosáhlé účinky. Jsou skvělá, když chcete přesně a detailně zkoumat minulost a současnost. Hodí se tedy pro cílení marketingu, prodejů, vývoje produktů a určování vhodných strategií.
Dokud si pokládáte správné otázky, je všechno v pořádku. Pokud ale tato data začnete využívat k předvídání a určování nenadálých situací, které mění dosavadní vývoj, je to špatně. Je například nepravděpodobné, že by analýza objemných dat dostupných v roce 2008 předpověděla rychlý úspěch iPhonů nebo ekonomickou krizi. Naopak odborníci s přístupem k těmto datům neviděli nic z toho.
Proto i vy využívejte objemná data s rozvahou a nenechte se jimi unést. Nebojte se je využívat, ale s rozvahou.
-ka-