Snižte množství odmítnutých telefonátů

Reduce the amount of rejection calls

Někteří lidé nemají rádi obchodní telefonáty. Důvodem bývá strach z odmítnutí. Pokud ale překonáte strach, který je dočasný, můžete dosáhnout dlouhodobých výsledků. S radami zveřejněnými na serveru Entrepreneur.com budou odmítavé odpovědi ubývat.

1) Profesionální pozdrav

Pozdrav má být jasný. Nestačí říct pouze dobrý den, přidejte rovněž jméno osoby, které voláte.

2) Představte se

Představte sebe a svoji společnost. Nepopisujte vaší firmu příliš specificky. Rovněž nezmiňujte konkrétní produkt, který nabízíte. Pokud tak učiníte, druhá strana může odpovědět, že je spokojená s tím, co má. 

3) Poděkujte

Vyjádřete vděčnost za čas, který vám osoba věnuje.

4) Uveďte důvod

Nejlépe je uvést účel vašeho telefonování v otázce. "Můžeme vám ukázat, jak zlepšit kvalitu vašeho produktu za nižší cenu, zajímalo by vás více informací?" Je potom pravděpodobné, že se dočkáte kladné odpovědi. Zatím neprodáváte produkt, ale získáváte šanci na další komunikaci.

5) Naplánujte schůzku

Nabídněte prezentaci s více informacemi během dalšího setkání.

6) Nabídněte konkrétní čas setkání

Otázka "Kdy se můžeme setkat?" je špatně. Nabídněte dva konkrétní návrhy pro vaše setkání. Zkuste navrhnout časy jako 10:45 nebo 13:15, ne 13:00. Budete pak působit jako prodejce, který je přesný a respektuje zákazníkův čas.

7) Řádné zakončení

Potvrďte datum, čas a místo setkání. Řekněte zákazníkovi, že uděláte to nejlepší, abyste se na schůzku připravil a neplýtval jeho časem. Poskytněte kontakt na vás. Zákazníka upozorněte, ať vás neváhá kontaktovat v případě, že by si před vaší schůzkou na něco důležitého vzpomněl. Poděkujte za čas, který vám věnoval a za nadcházející setkání.

8) Potvrzení

Pokud je vaše setkání za více než několik dní, bezprostředně pošlete potvrzovací dopis. Pokud je setkání zítra, zašlete e-mail. Zpráva má být krátká a povzbudivá.

-ka-  

Reduce the amount of rejection calls

Some people don't like business calls. They are afraid of being rejected. However, if you overcome this temporary fear, you can achieve long-time results. With the advice published on the server Entrepreneur.com, you will be able to reduce the number of negative responses you get.

1) A professional greeting

Your greeting should be clear. "Good afternoon," is not enough, add the name of the person you're calling.

2) Introduce yourself

Introduce yourself and your company. Don't describe your company in too much detail. Also, don't mention the specific product you are going to talk about. If you do, the other party may say that they are satisfied with what they have.

3) Thank them

Express gratitude for the time they've taken from their day to talk to you.

4) State the reason

The best way for stating the reason you're calling is to do it with a question. "We can show you how to improve the quality of your product at a lower cost, would you like to know more?" It's more likely that you'll get positive response this way.

5) Schedule the meeting

Offer a presentation with more information during the next meeting.

6) Offer a specific time for a meeting

The question "What time can we meet?" is wrong. Offer two concrete times for meeting. Try suggesting times like 10:45 a.m. or 1:25 p.m. You will look like a salesperson who's punctual and respects the customer's time.

7) Proper ending

Confirm the date, time and place of meeting. Tell him that you'll do your best to prepare and not waste his time. Give him your contact details. Point out that he can contact you if he thinks of something important before you meet. Thank him for his time and for the upcoming appointment.

8) Confirmation message

If your meeting is more than few days in the future, send a letter of confirmation immediately. If it's tomorrow, send an e-mail. The message should be short and upbeat.

-ka-

Article source Entrepreneur.com - website of a leading U.S. magazine for entrepreneurs
Read more articles from Entrepreneur.com