We are currently witnessing dramatic changes and shifts in marketing. In the pre-Internet era, when the information space was dominated by mass media, the most efficient ad was the one that was the loudest, the most distinctive and the most catchy. However, in the end, consumers started to be overwhelmed with this form of marketing and they became, to some extent, oblivious to such ads. One of the solutions that came about was “content marketing”, which has become widely used. What is it and how is it used?
What is content marketing?
Content marketing is a specific type of text, audio file or audio-visual content which not only includes a commercial message but also provides information about a product. Advertising is not the primary feature. It is a text that has informational value for its readers, but on a secondary level it refers to your company or your solutions. A typical example might be a blog entry.
The advantage of this form of marketing is that you can adapt the basic idea for a specific audience. You do not need to come up with a way to address all prospects at once with your message. With a specific theme the text, you can address a specific part of your clientele.
How should you use content marketing?
As Entrepreneur.com states, you need to offer added value in your text in the form of information useful to your readers in order for your strategy to work. Without this extra value, your text cannot be successful.
There needs to have a beginning, an idea and a point. Think about what it is that you want to convey in the text, why people should read it and how you want your readers to feel. The information about your product can't come “out of the blue”, but it should be inseparably connected to the basic idea of the content.
-mm-
Co to je „obsahový marketing“ a jak jej lze nejlépe využít?
V současné době můžeme pozorovat významné změny a posuny v marketingové praxi. V době bez internetu, kdy veřejnému informačnímu prostoru vévodila masová média, byla nejefektivnější reklamou ta nejvíce hlasitá, výrazná, poutavá a vtíravá. Když ale začal být koncový konzument tímto druhem marketingu přehlcen, přestal tyto masové reklamy do jisté míry vnímat. Jednou z reakcí na tento trend byl pak je pak tzv. „content marketing“, tedy obsahový marketing. Co to vlastně je a jak jej lze využít?
Co to je content marketing?
Obsahový marketing je specifický druh textu, audionahrávky nebo audiovizuálního obsahu, který neobsahuje pouze komerční sdělení o určitém produktu. Reklama zde dokonce není na prvním místě. Jedná se o text, který má informační hodnotu pro čtenáře, ale sekundárně také odkazuje na vaši společnost nebo vaše řešení. Typickým příkladem jsou příspěvky na blogu.
Výhodou tohoto způsobu reklamy je fakt, že vaši myšlenku můžete upravit pro konkrétní obecenstvo. Nemusíte vymýšlet způsob, jak váš produkt najednou podat všem potenciálním klientům, ale díky specifickému zaměření daného textu můžete oslovit pouze konkrétní část vaší klientely.
Jak na content marketing?
Jak uvádí Entrepreneur.com, aby byla vaše strategie v rámci obsahového marketingu, úspěšná, musíte nabízet skutečnou přidanou hodnotu v podobě užitečných informací čtenářům/příjemcům. Bez přidané hodnoty text nemůže mít úspěch.
Text musí mít určitý úvod, myšlenku a pointu. Rozmyslete si, co chcete textem sdělit, proč by jej lidé měli číst a jaké pocity chcete ve čtenáři vyvolat. Informace o vašem produktu pak nesmí přijít jako „pěst na oko“, ale měla by být pevně a neoddělitelně spjata se základní myšlenkou daného obsahu.
-mm-