We all agree that the more information we have about a client before we call them, the better the chances are that we will suceed with our business proposal. Before every call or other contact you should get the information about a B2B client that will help you personalize your offer. What opportunities does the Internet offer these days and what you should always look at before making a contact?
Company website
According to a LinkedIn Pulse article, the first automatic step is paying a visit to the company's website. Look at the products, news, management, structure of the company, and if possible, their business partners. If available, look at the managers' bios, and see what schools they attended. Find out what makes the company unique and try to connect your product with it.
Career pages
You can also learn a lot about the company from its career site. You can gather information from third-party sites, for example dedicated job portals. You can find out what priorities and values the company emphasises and what strategy it chooses when approaching potential employees.
Business register
A surprisingly large amount of information can be found through the business register whose entries are available on the Internet. Purchases of other companies, changes in owners, the amount of the initial capital, the structure of the board of management, etc. All this information can help you when adjusting your offer.
LinkedIn and other social networks
Another obvious source are social networks, especially the LinkedIn professional network. It can provide you with valuable information not only on the individual people that you communicate with, but also on the company as a whole. Focus on how the company presents itself, what topics it accentuates, and who its clients are. Don't forget to check the company's Facebook, Tiktok or Instagram profiles too.
General information about the market
Not all necessary information is to be found in direct connection with the client. In order to get the whole picture, you must find out what current big topics are being dealt with in their field and what influences their thinking. You are always more likely to succeed if you manage to understand the company's current priorities.
-mm-
Co (a jak) si zjistit o B2B klientovi, než jej kontaktujete
Asi se všichni shodneme na tom, že čím více informací o klientovi máme ještě předtím, než mu zavoláme, tím větší máme šanci uspět s naším obchodním návrhem. Před každým telefonátem nebo oslovením byste si měli o potenciálním B2B zákazníkovi zjistit informace, které vám pomohou vaši nabídku personalizovat. Jaké možnosti dnes internet nabízí a na co byste se měli před každým kontaktem podívat?
Firemní web
Podle článku na webu LinkedIn Pulse je automatickým prvním krokem návštěva webu dané firmy. Podívejte se na produkty, novinky, management, strukturu podniku, případně obchodní partnery. Pokud možno zjistěte životopis vedoucích pracovníků a podívejte se, jaké školy studovali. Zjistěte, co činí firmu unikátní, a snažte se váš produkt našroubovat na tuto jedinečnou vlastnost.
Kariérní stránky
Hodně se toho o firmě dozvíte i z jejích kariérních stránek. Ty mohou být nejen na webu dotyčné firmy, ale i u třetích stran, například na dedikovaných pracovních portálech. Zjistíte, jaké priority a hodnoty firma akcentuje a jakou volí strategii při oslovování potenciálních pracovníků.
Obchodní rejstřík
Překvapivě mnoho informací lze zjistit z obchodního rejstříku, jehož výpisy jsou volně dostupné na internetu. Nákupy firem, změny majitelů, výše počátečního vkladu, struktura představenstva, apod. Všechny tyto informace vám mohou pomoci při úpravě vaší nabídky.
LinkedIn a jiné sociální sítě
Dalším očividným zdrojem jsou sociální sítě, především profesionální síť LinkedIn. Ta vám může dát cenné informace nejen o jednotlivých lidech, se kterými komunikujete, ale i o dané firmě jako celku. Zaměřte se na to, jak se firma prezentuje, jaká témata akcentuje a kdo jsou její klienti. Nezapomeňte ale projít ani Facebook, Instagram nebo Tiktok firmy.
Obecné informace o oboru
Ne všechny důležité informace najdete přímo v souvislosti s daným klientem. Pro doplnění celé mozaiky je nutné zjistit, jaká aktuální velká témata se v daném oboru řeší a co nyní ovlivňuje přemýšlení v dané firmě. Uspět u klienta máte vždy větší šanci, pokud dovedete předvídat, jaké jsou momentální priority daného zákazníka.
-mm-