1. Prezentace produktu
Staromódní obchodní prezentace vypadá tak, že si klienta posadíte a odprezentujete mu řeč, ve které vychválíte váš produkt. Klient při tom jenom sedí a pasivně poslouchá. Podle serveru Entrepreneur.com je tento prodejní způsob již dávno překonaný.
Nesoustřeďte se na produkt, ale na klienta. Mluvte s ním, prezentace musí být spíše interakcí než vaším monologem. Zaměřte se na potřeby zákazníka a na to, jak bude on osobně z vaší nabídky těžit.
2. Mluvení
Stereotyp „ukecaného“ prodejce dnes bohužel na mnoha místech přetrvává. Řada obchodníků má totiž stále pocit, že pokud nemluví, je něco špatně, a proto zahrnují potenciální zákazníky horou informací. Přitom byste měli dodržovat pravidlo 80-20, tedy 80 % času mluví klient a pouze 20 % vy.
3. Nadšení
Prodejní „nadšení“, kdy se na klienta smějete a sršíte optimismem za každou cenu, spousta lidí snáší špatně. Obraz neustále veselého a žoviálního prodejce je také už dávno překonán. Měli byste se přizpůsobovat tomu, jak se chová zákazník a jakým způsobem komunikuje.
Pokud k vám klient vysílá signály, že je něco špatně nebo se mu něco nelíbí, nepřecházejte to s humorem a nebuďte pořád pozitivní. Naopak se zastavte a s klientem situaci důkladně proberte.
4. Prodej za každou cenu
Poslední rada je možná tou nejdůležitější. Nesnažte se prodat všechno za co nejvyšší cenu komukoliv. Buďte spíše konzultantem, který klientovi dobře poradí, a to i na úkor objemu dané zakázky nebo dokonce ztráty potenciálního klienta.
Pokud váš produkt pro daného člověka není vhodný, řekněte to. Nevystavujte se situaci, kdy klientovi produkt „vnucujete“, i když si tím jenom zaděláváte na nespokojeného zákazníka.
-mm-