V minulosti stačil ke vzbuzení důvěry u nových klientů pevný stisk ruky. Dnes je to složitější. Máte velké množství konkurentů, na které se vaši klienti obrátí, když nedokážete navázat a udržet důvěryhodný obchodní vztah. Základní kroky k navázání důvěry jsou přitom jednoduché.
- Vhodně se oblékněte. Klienti vás budou soudit podle prvního dojmu. Nepůjde ale jen o vaší osobu, ale celou firmu. Dávejte proto přednost obleku s kravatou před džíny s tričkem.
- Udržujte oční kontakt. Nic nemluví tak přesvědčivě jako pohled do očí. Pokud se budete očnímu kontaktu vyhýbat nebo těkat pohledem z místa na místo, vyšlete signál, že lžete nebo nemáte zájem.
- Poslouchejte. Když klient mluví, mlčte a poslouchejte. Musíte znát jeho problémy, abyste je mohli řešit. Chcete-li něco říci, počkejte, až na vás přijde řada a nepřerušujte.
- Buďte struční. Když začnete mluvit, jděte k věci a vysvětlujte ji jasně. Pamatujte, že i čas vašeho klienta jsou peníze.
- Mluvte vhodně. Vyhněte se slangu, nevkusným vtipům a jakýmkoli rasovým komentářům. Napadání klientových tradic není vaše práce.
- Buďte upřímní. Měla by to být samozřejmost. Lež v obchodních vztazích se vám nepříjemně vrátí.
- Neslibujte nemožné. Jakmile uzavřete dohodu, musíte klientovi poskytnout, co jste slíbili, i kdyby vám to mělo zvýšit náklady. Nespokojený zákazník totiž vyjde dráž. Nejvhodnější strategie je slibovat méně a poskytovat více.
-kk-