Minulý rok byl rokem prudkého rozvoje sociálních médií. Co můžeme v tomto sektoru očekávat letos?
- Tradiční modely, podle nichž spotřebitelé vyhledávají produkty nebo služby, začnou být od základu utvářeny sociálními médii. Posílí se on-line interakce mezi spotřebiteli. Tradiční vyhledávače proto budou méně relevantní a firmy budou muset změnit své on-line strategie.
- Změny do tradičních modelů vyhledávání vnese také růst objemu dat a obsahu vytvářeného sociálními médii. S rostoucím objemem dat začnou poskytovatelé vyhledávačů zavádět více rozvrstvené služby, aby mohli nabídnout přesnější výsledky těm, kteří jsou ochotni zaplatit.
- Změní se i tradiční modely, podle nichž firmy vyhledávají spotřebitele. Klesne zájem o tradiční kvantitativní výzkumy. Zákaznická data začnou být doplňována o data ze sociálních webů a nahrazovat tradiční dotazníky nebo focus groups.
- Zákaznická zpětná vazba a sociální sítě předstihnou cenu a někdy i značku jakožto hlavní faktor v on-line nákupním rozhodování. Menší a méně známé značky začnou přebírat loajální sítě zákazníků, které vzejdou přímo z jejich vlastní sítě.
- Data získaná z Webu 2.0 budou stále důležitější pro všechny organizace, nejen internetové firmy. Firmy, které působí více offline než on-line a disponují méně zákaznickými daty, začnou využívat nástroje Webu 2.0, aby lépe pochopily své zákaznické základny.
- Zájem o velké sociální sítě jakožto nejlepší prostor pro reklamu upadne stejně rychle, jako přišel. Jakmile se tyto stránky ještě více zaplní reklamou a značkovými aplikacemi, jejich popularita klesne.
- Oficiální zprávy budou stále více uváděny do kontextu prostřednictvím názorů spotřebitelů a bude stále obtížnější rozpoznat rozdíl mezi zprávami a názory. Naroste počet komentářů k oficiálním zprávám a hranice mezi fakty, komentáři a názory se ztenčí. Již dnes lidé běžně čtou blogy, aby si udělali obrázek o oficiálních zprávách a tento trend ještě posílí.
-kk-