Klasický marketing již zřejmě skončil, ale mnoha organizacím se již povedlo objevit náhradní řešení. Blog Harvard Business Review je nabízí ke zvážení.
Community marketing
Sociální sítě jen urychlují návrat nejstaršího trendu, kdy lidé nakupují ve svých komunitách (často přímo v místě svého bydliště). Chcete-li koupit novou střechu, zřejmě nebudete hledat na webových stránkách mnoha firem a vyjednávat s jejich prodejci. Daleko spíš se zeptáte sousedů a známých, u koho si střechu nechali dělat oni. Firmy by se měly snažit podobnou atmosféru navodit v rámci svých aktivit na sociálních sítích. Klíčem k úspěchu je vytvoření skutečné komunity, jejíž členové poskytují informace, které jsou pro ostatní důvěryhodné.
Najděte zákazníky-ovlivňovatele
Firmy utrácí spoustu peněz na to, aby našli člověka, který bude ovlivňovat zákazníky. Mnohem efektivnější je však najít zákazníky-ovlivňovatele a jen jim dát více témat, která mohou sdílet s ostatními.
Microsoft má svoji sítě MVP klientů (Most Valuable Professional, nejhodnotnější profesionál). Jednomu z nich následovatelé přezdívají Mr. Excel. Jeho stránka má stejnou či vyšší návštěvnost než web Excelu od společnosti Microsoft a obsahuje „důvěryhodné informace“ včetně toho, co firma plánuje vyvíjet. Microsoft poskytne informace, Mr. Excel pomáhá pronikat na trh za rozumnou cenu.
Pomáhejte vytvářet sociální kapitál
Tradiční marketing odměňoval advokáty značky finančně, slevami či nežádanými dárky. Nový marketing pomáhá ovlivňovatelům a obhájcům značky budovat si sociální kapitál, tj. zvyšovat si znalosti a rozšiřovat svou pověst znalce mezi větší skupinu lidí.
Tradiční marketing končí. Nastupuje éra ovlivňování spotřebitelů jejich bližními pomocí komunitního marketingu, který se vytváří na základě skutečných vztahů se zákazníky.
-th-