Cena akcií Microsoft poklesla od roku 1999 přibližně o polovinu. Portál Mashable.com vysvětluje, že hlavním důvodu je nastavení myšlení společnosti, které zcela opomíjí základní marketingový princip: Orientaci na spotřebitele a jeho nákupní chování.
V únoru 2005, kdy Microsoft byl ještě vedoucí technologickou firmou světa, se k jeho pozici vyjádřil její CEO, Steve Ballmer. Řekl přibližně to, že krví společnosti Microsoft jsou investice do R&D, a jeho smyslem jsou inovace, které dají lidem něco, o čem ani neměli tušení. Důraz byl tedy kladen na produkt, ale chybí zde perspektiva zákazníků. Cena akcií je totiž přímo úměrná jakési energii spotřebitelů: Čím více energie je na trhu, čím více obhájců značky si vytvoříte, tím lépe si vaši firma povede. Nejlepší dokladem této teorie je Apple, jehož tržní kapitalizace je vyšší než hodnota firem Microsoft a Google dohromady. Hodnota akcií Apple se v období, kdy akcie Mircrosoftu klesly o polovinu, zdvacetinásobila!
Jak může marketing pomoci?
- Zaměřte se na silné stránky. U Microsoft jsou to software, produktivita a Xbox. Právě těmito směry by se tedy marketing měl ubírat.
- Silné stránky přizpůsobujte dění na trhu. Microsoft Office není dosupná pro Android ani zařízení s iOS. Software pro počítače už nemůže být hnacím motorem firmy. Software s vysokou produktivitou se nyní musí vyvíjet pro telefony a tablety.
- Zbavte se slabých stránek. Chytré telefony nepatří k silným stránkám firmy Microsoft. Podobné platí pro vyhledávače firmy – i zde Microsoft válku prohrál. Je tedy třeba marketingový rozpočet směřovat jinam.
- Zaměřte se na marketing pro spotřebitele, ne podniky. Právě koncoví uživatelé vytváří tu energii, kterou potřebujete. Firmy sice tvoří významný podíl obratu, ale jejich trh je relativně nasycen. Microsoft potřebuje získat obhájce značky a energii, která zvedne jeho ceny akcií.
- Nasbírejte kvalitní informace o zákaznících. Musíte vědět, jak uvažují, co je zajímá, o čem mluví, jak konkrétně využívají vaše produkty, a kdy a proč preferují konkurenci. Pro získání takhle přesných informací potřebujete kvalitativní individuální rozhovory se zákazníky, které mohou trvat až 30 minut. Internetové průzkumy a focus groups takhle do hloubky jít neumí.
- Komunikujte agresivně. Jakmile Microsoft bude vědět, co je třeba zákazníkům říci, musí začít trpělivě komunikovat s cílem zdůraznit zvýšení kvality života uživatelů.
Podle portálu Mashable nemůže být žádná firma skutečně úspěšná, pokud nekomunikuje produkty pro zlepšení kvality života svých zákazníků. Microsoft však v první řadě musí pochopit, že nemůže být již jenom inženýrskou organizací. Jinak se mu totiž nepovede získat z trhu drive, který by cenu akcií konečně zvýšil.
-th-