Rok 2016 bude v oblasti e-mailingového marketingu ve znamení personifikace, zaměření se na mobilní zařízení a inteligentní systémy pro jejich posílání. Firmy si uvědomily, že e-mailingové kampaně nejsou pouze o slepém posílání newsletterů, ale dá se s nimi rozsáhle a cíleně pracovat.
Taktiky používané v e-mailingovém marketingu získávají více na kreativitě a návyky spotřebitelů se mění. Jsou čím dál tím náročnější. Za to může špatná reputace - vždyť e-mailing má pověst nejkontroverznějšího marketingového kanálu. Bohužel stále mnoho lidí chápe newsletter, který objeví ve své schránce jako spam, a to i přesto, že se k jeho odběru přihlásili. Mnohdy za to však mohou neprofesionálně provedené e-mailingové kampaně a marketéři, kteří s nimi nepracují koncepčně. Podívejme se tedy na pět nejdůležitější trendů, které mohou ovlivnit úspěšnost e-mailingových kampaní v tomto roce.
Trend 1: Diverzifikace příjemců
Databáze je alfou a omegou každého podnikání. V případě e-commerce to platí dvojnásob. Bez databáze není komu posílat e-mailing. Kvalitní a pravidelně spravovaná databáze je pouhým základem. Teprve její diverzifikace, tedy efektivní roztřídění toho, o jaký typ služby či zboží mají spotřebitelé zájem, je to, o co se lze opřít a dodat očekávanou kampaň. Široká nabídka vybraných promovaných informací poslaná na celou databázi příjemců totiž zaujme pouze někoho a na ostatní se v nich nemusí dostat, a to i přesto, že odesílající firma jim má také co nabídnout. Trendem je tedy databázi selektovat a cílit dle preferencí příjemců.
Trend 2: Lightbox
Práci na budování databáze příjemců je dobré zahájit rovnou na webu. Trendem dnešní doby je použít pop-up okna, známé jako lightboxy. Podle provedených výzkumů pomáhají budovat databázi 5 až 10krát rychleji než tradiční způsoby registrací. Ty jsou totiž často zastrčeny v zápatí stránky a uživatelé je odmítají hledat. Existují dvě základní možnosti, jak spotřebitele takto oslovit. Tou populárnější je zobrazení lightboxu při posunu kurzoru myši mimo webovou stránku – tedy těsně před tím, než ji opustí. Nevýhodou však je to, že není efektivní na mobilních zařízeních – zde totiž nejsou žádné kurzory. Další metodou je možnost použít mezní bod při skrolování, anebo časový limit, při jehož překročení na stránce se výzva zobrazí. Funguje i na mobilních zařízeních, ale zase může být více obtěžující.
Trend 3: Mobilní zařízení
Mobilní zařízení jsou zřejmým trendem v digitálním marketingovém světě, ale ještě důležitější roli hrají v e-mailingovém kanále. Podle reportu Movable informujícím o preferencích spotřebitelů je 66 % všech e-mailů v USA přečteno ve smartphonu nebo tabletu. V České republice bude toto číslo podobné, protože penetrace mobilních zařízení je na podobné úrovni. Tomuto číslu napomáhá i to, že standardem dnešní doby jsou displeje o velikosti pět a více palců. Kolik příjemců čte e-mailingy právě z mobilních zařízení lze snadno zjistit prostřednictvím reportů poskytovaných systémy pro jejich zasílání. V mobilním e-mailovém marketingu je nutné brát zřetel na rychlost. Příjemci prostě očekávají, že dojde k rychlému stažení e-mailu a budou jej moci snadno prohlížet či rovnou poptávat služby a zboží. Z tohoto důvodu je nejlepší vytvářet kampaně specificky, jednoduše a bez většího množství textu.
Trend 4: Trackování
Sledování chování, či chcete-li trackování, je dnes samozřejmostí. Trendem je však zapojení mnohem sofistikovanějších nástrojů s možností ovládat a konzistentně sledovat více marketingových parametrů najednou. Integrací služeb, jako je například Google Analytics, příjemci získají možnost sledovat z jednoho rozhraní chování na webových stránkách, ale také v e-mailingových kampaních. V pokročilém nastavení lze navíc díky integraci selektovat přesné chování zákazníků, a tak získat ještě lepší přehled o příjemcích, cílech a e-commerce konverzích. Detekovat je možné, kdo a díky kterému e-mailingu se dostal na web, jak se na něm pohyboval a co to přineslo.
Trend 5: Inteligentní systémy
Zatímco dříve pro rozesílání e-mailingových kampaní stačil HTML editor a program pro hromadné rozesílání, dnes je tento způsob tvorby e-mailingového marketingu zcela nevyhovující. Nahradily je flexibilní, spolehlivé, škálovatelné a bezpečné systémy, které dokáží doručit newsletter do většiny e-mailingových schránek a přesně zacílit na požadované publikum. Odpadá s nimi nutnost sledovat trendy doby a řešit technologické problémy, jako je označování za spam, implementace řešení DKIM, SPF a šifrování. Analytici pracující ve společnostech vyvíjejících tyto systémy ke každé rozesílce přistupují individuálně a aplikují na ně různé scénáře. Rozesílkou v inteligentních systémech přitom nic nekončí.
Pokud mají být e-mailingové kampaně doručeny do většiny e-mailových schránek a úspěšné, což se projeví na konverzi, je potřeba nejen sledovat a vyhodnocovat výsledky po rozeslání, ale je velmi důležité podrobit je důkladné analýze a získat z nich co nejvíce vhodných informací pro sestavení a naplánování následujících elektronických kampaní. I proto jsou vyvíjeny specializované systémy, které sledují jednotlivé trendy a reagují na chování a potřeby spotřebitelů, které se neustále vyvíjí.