Měření efektivity marketingu pomáhá být efektivní zejména tam, kde rozhodují emoce. Aby byly výsledky co nejpřesnější, je třeba určit si několik základních bodů, ve kterých se bude měření provádět:
- Prodejní výsledky v době, kdy neběží žádná marketingová akce. Tak se získá základní číslo, od kterého se lze odrazit.
- Prodejní výsledky v momentu, kdy nějaká marketingová akce běží. Tato čísla hovoří o úspěchu akce v rámci jednotlivých komunikačních kanálů.
- Prodejní výsledky za celou dobu akce. Ukáží celkovou úspěšnost.
- Náklady na kampaň. Od tisku letáků po počet hodin, které jste kampani věnovali vy, vaši spolupracovníci a další.
Porovnáním výsledků z takto jednoduchého rozfázování zjistíte kromě celkového obratu, zisku a nákladů také nákladnost zvolené mechaniky, slabá místa v distribuci nebo komunikaci, nejvhodnější způsob komunikace dané akce, nejvhodnější načasování a dostatek užitečných informací pro to, aby příští kampaň byla méně nákladná a více zisková.
Zároveň byste však neměli zapomínat, že marketingová akce propaguje výrobky nebo služby, u kterých kromě emočního rozhodování hraje roli i kvalita, cena, ochota personálu, vystupování obchodních zástupců apod.
-kk-