Někteří prodejci si myslí, že klíčem k prodeji je to, aby si je zákazník oblíbil. To je samozřejmě do jisté míry pravda, důležité ale je, jak toho dosáhnout. Prodejci na otázku, jak budují vzájemný vztah s klientem často odpovídají, že jsou přátelští a zdvořilí. Někdy jen tak klábosí nebo si vypráví vtipy. Vedou nevázané konverzace o počasí nebo se baví o dětech. To ale nemá s budováním vztahu mnoho společného. Tyto konverzace mají svůj význam, ale pouze v omezeném množství. Server Callcentrehelper.com publikoval několik rad, jak dosáhnout opravdového obchodního vztahu.
1) Nenechte se rozptylovat
Když komunikujete se zákazníkem, věnujte se výhradně jemu. Nic a nikdo další by vás v tu chvíli neměl zajímat. Pokud se necháte rozptylovat svým okolím, zákazník bude mít pocit, že ho dostatečně nerespektujete.
2) Zapisujte si
Pokud se budete plně soustředit na zákazníka, všimnete si podrobností, které vám předtím unikaly. Snadněji také zachytíte zákazníkovy nejasnosti, problémy nebo pochyby. Nestačí ale poslouchat, musíte si psát poznámky. Pak můžete situaci lépe analyzovat a v budoucnu se k ní vracet. Prodejce, který tvrdí, že si nic poznamenávat nemusí, protože má všechno v hlavě, je buď arogantní nebo neumí efektivně pracovat. Zákazníci ocení, když se jim budete věnovat a pochopíte jejich záležitosti.
3) Využijte postřehů zákazníků
Do koncového řešení zahrňte zákazníkovy potřeby, zájmy a vše ostatní, co jste postřehli během předchozích konverzací. Získáte si tím respekt. Musíte znát informace o svých produktech včetně toho, jak jste ve výsledku zahrnuli postřehy zákazníků. Tyto údaje musíte umět vysvětlit konkrétním zákazníkům.
K budování vzájemného vztahu musíte zlepšovat vzájemný dialog, důvěru a srozumitelnost.
-ka-