Udržet si stávající zákazníky je mnohem levnější, než získávat nové. Každý obchodník by se proto měl snažit, aby jej zákazníci neopouštěli. Ne vždy je to však možné, i když se snažíte sebevíc. Některé okolnosti zkrátka nemůžete ovlivnit. To, že od vás zákazník jedno odešel, však ještě neznamená, že se nemůže v budoucnu vrátit. Co pro to můžete udělat, radí server Entrepreneur.com.
Zajímejte se o důvody
Zákazník má důvod, proč od vás odchází a vy byste jej měli znát. Pokud už ve vašich produktech nevidí nejlepší nabídku, chtějte znát důvody a pozorně naslouchejte. To, co vám zákazník říká, je důležitější než to, co si sami myslíte. Možná dostatečně nereagujete na změny na trhu, nebudujete vztahy nebo máte nereálné ceny. Daného klienta tím zpět nejspíše nezískáte, můžete však zabránit odchodu dalších.
Uspořádejte „výstupní pohovor“
Pokuste se odcházejícího klienta požádat o samostatnou schůzku za účelem ujasnění faktorů, které vedou k jeho odmítavému postoji. Zdůrazněte, že vaším cílem není pokusit se jej přesvědčit, aby změnil názor, ale dozvědět se, co můžete na svém přístupu a službách zlepšit. Bude to dobrá příležitost i k tomu, abyste zjistili více o jeho potřebách.
Připravte si plán, jak získat zákazníky zpět
Začněte tím, že si jasně si definujte, kdy ztraceného klienta znovu kontaktovat. Čekat rok nebo dva je příliš. Hledejte cesty, jak se mu zcela neztratit z očí, občas se připomenout. Mělo by to však vypadat tak, aby měl pocit, že jej oslovujete náhodně, nikoli podle jasně dané strategie.
Nabídněte něco trochu jiného
Pokud se vám nedaří obnovit původní smlouvu se ztraceným zákazníkem v plné šíři, nevzdávejte se. Zkuste zaujmout menším projektem nebo zcela novým produktem.
Vyměňte sami sebe
Někdy může být příčinou neúspěšného obchodu vztah mezi zákazníkem a obchodníkem, kteří si navzájem příliš nevyhovují. Nebojte se zeptat, zda vadíte vy sami a nabídnout služby některého z kolegů. Může vám to pomoci k mnohem upřímnější komunikaci a přípravě půdy pro budoucí spolupráci.
-kk-