Vlivem pandemie, kdy se e-shopy musely přizpůsobit situaci, online nákupy v regionu střední a východní Evropy stále rostou. Zákazníci si zvykli na nákup online a před Vánoci se chystají utrácet. Ve střední Evropě má přístup k internetu 89 procent populace a 78 procent uživatelů si vloni koupilo zboží nebo služby online, což je o 11 procent více než před pandemií v roce 2019. Ve východní Evropě nakupovalo vloni online 44 procent z celkového počtu 78 procent populace, která má přístup k internetu. Jde o meziroční nárůst o 7 procent.
Obchodníci navyšují také rozpočty svých kampaní v rámci výkonnostního marketingu. Už od září se výdaje na reklamu v segmentu e-commerce v regionu střední a východní Evropy postupně zvyšují.
graf: údaje od více než 240 středoevropských a východoevropských internetových obchodů
V loňském roce v Česku dosáhly tržby online prodeje za první dva prosincové týdny 7 miliard korun. Češi v hlavní nákupní sezóně (listopad a prosinec) utratili 68 miliard korun. Celkově online nakupování v roce 2020 vzrostlo o 25 procent. Nejvíce objednávají Češi hračky, knihy, oblečení nebo kosmetiku a výrobky spojené se zdravím.
Slevové akce
Oblíbené jsou v regionu nákupní akce typu Black Friday (26. listopadu) nebo Cyber Monday (29. listopadu), které zvyšují prodeje zejména před vánoční sezónou. Probíhají obvykle celý listopad a lákají zákazníky na výhodné ceny. Například Rumunsko realizuje tyto „výprodeje“ i jindy během roku a zákazníci si už bez nich neumí „výhodné“ nakupování představit. Žádané produkty jako například PlayStation nebo Xbox se obvykle vyprodají během několika sekund. Rovněž doručovatelé zaznamenávají v tomto období rekordní zpracování balíků.
„Zákazníci plánují své objednávky dopředu. Jakmile prodejní akce začne, jednají rychle. I když jsou nakupující připraveni, e-shopům nestačí jen zlevnit své zboží a doufat v nějaké prodeje, práh citlivosti zákazníka se v tomto období zvyšuje a konkurence je velká,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.
Podle něj lze letos očekávat velký boj o zákazníky. E-shopy jsou však díky pandemii lépe připraveny zejména z hlediska logistiky a zásobování. Rostoucí trend představují také automatické boxy k vyzvednutí zboží, které jsou oblíbené už i mezi malými internetovými obchody. „Navíc e-shopy, které expandovaly do zahraničí, budou mít významnou konkurenční výhodu, protože se očekává růst na mezinárodních trzích. Internetové obchody také investovaly do digitalizace, lepších procesů a sezónních pracovníků s cílem zlepšit služby. Pokud navíc v regionu dojde k omezení v souvislosti s COVID-19, čeká nás zajímavé vánoční období,“ upřesňuje László Szabó.
Povánoční výprodeje
Jak ale Szabó upozorňuje, po vánočních svátcích startuje nová nákupní horečka a to v rámci povánočních výprodejů. Zákazníci navíc využívají k nákupům hotovost, kterou dostali místo vánočního dárku. „V regionu střední a východní Evropy je více než jinde zvykem dostávat k Vánocům peníze v hotovosti,“ dodává.
Tipy pro e-shopy
-
Propojení - strategie by měla propojit kamenné prodejny i internetové obchody. Pokud zákazník nakoupí v prodejně, je větší pravděpodobnost, že v budoucnu nakoupí na vašem e-shopu.
-
Web - očekávejte zvýšený provoz na webu a ujistěte se, že to váš hosting zvládne. Pracujte na zlepšení rychlosti webu, protože netrpěliví nakupující obvykle odcházejí, pokud se stránka nenačte do 3 vteřin.
-
PPC reklamy - ujistěte se, že vaše reklamní strategie a klíčové ukazatele výkonu berou v úvahu, že reklamy během nákupních akcí typu Black Friday a Vánoc zdraží. Upravte rozpočet, případně počítejte s dalšími financemi, pokud potřebujete rychle reagovat na obrovskou konkurenci.
-
Zákaznická podpora - připravte svůj tým na zvýšený počet dotazů. Zaveďte systémy, které jsou efektivní a vytvářejí skvělý zákaznický zážitek. Spokojení zákazníci se mohou během roku vrátit.
-
Doprava a doručení - mějte přehled o situaci vámi zvolených služeb a buďte připraveni nabízet kupóny se slevami zákazníkům, u kterých došlo k výraznému zpoždění. To vás může odlišit od konkurence a zákazníky si tím získáte.
-
Platební systém - ujistěte se, že jsou vaše systémy schopny zpracovat vyšší množství transakcí. Některé systémy mají integrované limity, o kterých firmy nevědí, dokud nenastane problém. Potom už je příliš pozdě.
-
Sezónní pracovníci - mnoho internetových obchodů najímá sezónní pracovníky, aby zvládli zvýšené množství objednávek.
“E-shopy musí na situaci reagovat rychle. Sezóna rekordních nákupů začala, konkurence je obrovská, investice do marketingu se zvyšují. E-commerce hráčům jde o hodně, zejména těm, kteří chtějí růst nejen v tržbách, ale i podílem na trhu,” dodává László Szabó.