Mnohokrát již bylo řečeno, že je snazší prodávat stávajícím zákazníkům, než hledat úplně nové. Jak je tedy firma má udržet a čeho se má vyvarovat, aby neodcházeli? Radí portál Inc.com:
- Vytvářejte osobní vazby, teprve potom prodávejte.
- Nekritizujte konkurenci, to dělají jen slaboši.
- Zaměřte se na jedince. Firma XYZ od vás nic nekoupí, ale možná Jarda F. by mohl…
- Nenabízejte produkt natvrdo. Nabídka by měla vyplynout z hovoru.
- Se zákazníky jednejte jako se sobě rovnými.
- Nedělejte zbytečné kličky. Pokud někoho ve firmě obejdete, uděláte si z něj celoživotního nepřítele. A nepřítel uvnitř je ten nejhorší nepřítel.
- Konverzace musí být vzájemná. Je třeba vytvářet spojení, a to se vám nepovede, když budete mluvit sám.
- Netlačte na pilu za každou cenu. Pokud máte pocit, že zákazník dělá chybu, nebojte se mu o tom říct. Tím spíš, jestli se chyba týká právě koupě vašeho zboží.
- Hrajte si a soutěžte. Pokud si to klient žádá a na obzoru se značí velká příležitost, nebojte se zahrát si jeho hru.
- Žádné vyjednávací taktiky. Zapomeňte na příručky o vyjednávání – budujete vztah, tzn. nejde o to „vyhrát,“ jde o oboustranně dobrý pocit, chcete-li oboustranné vítězství.
- Mluvte o sobě, je-li třeba. Lidé chtějí jednat s lidmi. Nemusíte se tedy bavit jen o obchodě, ukažte také svou lidskou stránku.
- Pozor na náhlou ztrátu zájmu zákazníka. Neznamená to, že jeho objednávky už k vám jdou tak automaticky, že se vám už nemusí věnovat. Spíše je na obzoru aktivní konkurence.
-th-