„Zavolejte mi po svátcích“. Jak reagovat, když klient do Vánoc nechce nic řešit

Předvánoční období je obecně časem útlumu. Mnoho lidí nechává všechny změny a rozhodování na nový rok bez ohledu na to, že pak budou vším zavaleni. Pro obchodníky je toto období složité. Spousta potenciálních klientů se již nachází v jistém vánočním, hybernačním módu, a nechce se bavit o nových obchodních příležitostech. Poradíme vám, jak reagovat, když s vámi potenciální zákazník chce mluvit o nabídce až po novém roce.

Ilustrační snímek

Podle HubSpot blogu existují víceméně tři základní důvody, proč klient chce, abyste mu telefonovali až v lednu:

  • Má zájem, ale skutečně nyní před svátky nemá čas.
  • Z nějakého systémového důvodu nemůže padnout rozhodnutí do konce roku. Typicky může být například nadřízený, který o věci rozhoduje, pryč.
  • Klient se vás chce prostě jenom zbavit a přelom roku mu posloužil jako dobrá výmluva.

V ideálním případě byste měli rozeznat, o který ze tří výše uvedených případů jde, a podle toho jednat. Obecně se snažte samozřejmě o věci jednat ještě do konce roku. V druhém případě, tedy systémového problému, často nic nezmůžete. Můžete se ale se zástupcem firmy například domluvit na prioritách firmy a společně s ním předem alespoň připravit individualizovanou nabídku, kterou po novém roce předložíte jeho nadřízenému.

Základní techniky

V prvním a třetím případě můžete použít jednu z následujících technik, která zákazníka přiměje k tomu, aby s vámi mluvil hned:

  1. Vytvořte pocit naléhavosti. Časově omezené nabídky, zvýhodněné vánoční ceny nebo limitované počty produktů. To vše můžete použít k vyvolání pocitu klienta, že má jednat okamžitě.
  2. Zmiňte chaos, který nastane v novém roce. Upozorněte klienta, že stejně jako on, tak vy i všichni ostatní budou po Novém roce mnohem vytíženější. Nyní v klidovém období je ideální příležitost si celou věc do hloubky promyslet.
  3. Zjistěte, co je za neochotou klienta. Pokud zákazník stále není ochoten na debatu přistoupit, pokuste se zjistit, odkud pramení jeho pochybnosti, a ty případně rozehnat.

-mm-

Zdroj: HubSpot Blog - blog na stránkách společnosti HubSpot věnovaný marketingu a obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje HubSpot Blog