I ti nejlepší zákazníci se mohou čas od času dostat do finančních potíží a neplatit své závazky. Pokud nechcete zničit obchodní vztah, který jste dlouho budovali, a je pro vás důležitý, musíte zůstat přátelští a chápaví. Server Allbusiness.com popsal několik způsobů, jak získat své peníze.
1) Osobní přístup
Pokud se běžná komunikace mezi vaším finančním oddělením a zákazníkem odehrává na bázi posílání faktur, zkuste komunikaci udělat osobnější. Pokud zákazník nedodržel termín splatnosti, pošlete například e-mail. Klient si tak pravděpodobně chybu rychle uvědomí. E-mail musí být příjemný a vyjádřit porozumění. Vysvětlete, proč je včasné placení faktur důležité pro chod vašeho podniku. E-mail by neměl naznačovat, že vám jde pouze o vlastní zisk.
2) Vyšší patra společnosti
Pokud tato taktika nezabere, zkuste vyšší instanci v dané společnosti. Napište e-mail šéfovi vašeho zákazníka a požádejte jej o pomoc během řešení problému. Zůstaňte zdvořilí a chápaví. Vyjádřete přání pokračovat v obchodním vztahu. Předtím, než přejdete k vymáhání dluhů, snažte se s šéfem spojit telefonem.
3) Využijete třetí strany
Zapojte do problému třetí stranu, například vaše účetní oddělení. Sestavte formální e-mail, který bude budit dojem profesionálního vymáhání pohledávky a na zákazníka bude působit větší autoritou než vy osobně. Jemný tlak třetí strany může zákazníka rozhoupat k akci.
4) Poskytněte dobrou radu
Každá společnost se může dostat do finančních potíží a vy to chápete. Zkuste proto zákazníkovi, který nezaplatil své závazky, přátelsky doporučit výhodnou půjčku od společnosti, se kterou máte vy sami dobré zkušenosti.
5) Konečné řešení
Pokud se jedná o dobrého obchodního partnera, můžete zariskovat, nechat pohledávku nesplacenou a doufat, že se to v budoucnu nebude opakovat. Pokud ale pro vás zákazník není nijak důležitý nebo se jedná o velký a pro vás důležitý obnos peněz, můžete začít zvažovat formálnější formy vymáhání.
-ka-