Většina obchodníků je ráda za každého zákazníka. Někteří zákazníci se vyplatí i přes to, že práce s nimi vyžaduje vysoké nasazení nebo i drobnější problémy. Pokud vám ale zákazníci berou víc, než dávají, nemá cenu nadále v obchodním jednání pokračovat. Důvodem k opuštění zákazníka může být ztráta financí, ale i psychické vypětí. Server Inc.com představil upozornil na tři typy zákazníků, kterým je lepší se od samého počátku vyhnout.
1) Pijavice
Takový zákazník vás nechá vymyslet řešení a pak si najme někoho jiného. Váš konkurent pak navíc může nabídnout nižší cenu, protože vy jste již část práce udělali. Pokud vás tedy zákazník požádá o provedení práce, kterou byste normálně účtovali, požadujte něco na oplátku. Pokud se zákazník ošívá, pravděpodobně vás chce využít pouze na práci zdarma.
2) Hráči
Tito zákazníci vás používají jako strašáka, aby mohli manipulovat těmi, od kterých plánují skutečně nakoupit. Požádají vás, abyste se s ostatními zájemci ucházeli o jejich nabídku s tím, že nejnižší cenová nabídka vyhraje. Ve skutečnosti se ale již dávno rozhodli pro jiného dodavatele. Vy máte posloužit k tomu, aby tento dodavatel nabídl nižší cenu. V takové situaci se o svých konkurentech dobře informujte. Pokud to vypadá tak, že vy nejste ti, s kým se skutečně počítá, zvažte vaši další účast v náročně bitvě.
3) „Nadávači“
Tito zákazníci se k vám na veřejnosti chovají špatně, nadávají vám, pomlouvají vás nebo se chovají jiným způsobem neprofesionálně a nevhodně. Pokud taková situace nastane a vy stále trváte na tom, že se zákazníkem budete spolupracovat, ztratíte tím hodně energie, kterou byste mohli věnovat vyjednávání s jinými zákazníky. Nakonec stejně nebudete chtít zákazníkovi dále pomáhat, protože se k vám chová špatně. Tyto lidi nepřepadávají výbuchy vzteku pouze tehdy, když se baví s vámi, ale i když jsou s ostatními lidmi. Můžete je tedy poznat včas a vyhnout se jim.
-ka-