Seznam s námi na Srealitách hraje Skořápky a platí to inzerent

Michal Kankrlík

Seznam je fabrika na vydělávání peněz se ziskem přes miliardu korun ročně, byť v současné době zřejmě již blízko maxima svého současného potenciálu. Oborové portály typu Sbazar, Sauto či Sreality tvoří kolem 20 % obratu společností, řádově tedy přes 600 milionů korun.

Očekávali bychom tedy, že poskytují svým uživatelů a klientům špičkové služby, jenomže ono to tak být nemusí a zřejmě ani není, alespoň ne v případě portálu Sreality. Následující příběh bude zajímat nejen vás, kdo čas od času hledáte v největší nabídce nemovitostí v ČR, ale především inzerenty, kteří na Srealitách utrácejí ročně desítky či stovky tisíc a někteří i milióny korun.

Sreality berou vše. A co nám dávají?

Sreality se pyšní dominantním postavením na českém trhu nabídky nemovitostí na internetu. Asi právě proto neustále zdražují cenu inzerce, a dodávají tak svým klientům, mezi které patří především realitní a developerské firmy, pravidelnou dávku emocí.

Tito to nesou se skřípěním zubů, ale stejně jim nic jiného nezbývá, než spolknout hořkou slinu a platit pořád a víc. Na internetu platí: Vítěz bere vše a Sreality jsou ve svém segmentu vítězem, alespoň, co se ovládnutí cílové komunity týče. Má to však háček, tedy spíš hák, dost velký hák. Takový, se kterým byste si mohli i kušnu roztrhnout.

Kde je kulička?

Před několika týdny jsem nabízel k pronájmu nemovitost přes realitní kancelář, která se kromě jiného zavázala inzerovat moji nabídku i na Srealitách. Jednoho večera sednu k počítači, zadám parametry nabízené nemovitosti a nic… Píši tedy rozhořčeně zástupci realitky a ten mi stejně rozhořčeně zasílá odkaz na zobrazenou nemovitost na Srealitách.

Hra na to, kdo je vetší hlupák, se však dostává do zajímavé dimenze. Pozorně sleduji zadané parametry v systému vyhledávání nemovitosti na Srealitách a všímám si v kategorizaci parametru: „Stav objektu“. Zkoušíme si tedy po telefonu s realitkou zahrát Skořápky, tedy Sreality hru na úpravu parametrů, a hledáme, kde je kulička. Můžete zkusit sami třeba zde: http://www.sreality.cz/hledani/byty.

Sreality - detail inzerátu

 

 

 

 

Stav objektu

  • Velmi dobrý
  • Dobrý
  • Špatný
  • Ve výstavbě
  • Developerské projekty
  • Novostavba
  • K demolici
  • Před rekonstrukcí
  • Po rekonstrukci

 

 

 

Pokud parametr „Stav objektu“ jako hledající ignorujete, zobrazí se vám kompletní výpis nemovitostí dle ostatních parametrů. Začnete-li však experimentovat a zaškrtávat jednotlivé položky v parametru „Stav objektu“, začnou se dít věci.

Počet vypisovaných nemovitostí se začne dramaticky redukovat, a to přesto, že v systému se stále nacházejí nabídky, které dané parametry splňují, pouze je však hledající nevidí. Toto nejméně potěší především inzerenty, kteří platí za to, že si jimi nabízené nemovitosti můžete zobrazit.

Například zvolením parametru stav Velmi dobrý, Dobrý očekáváte, že se zobrazí to nejlepší, co daný výběr nabízí. Jenomže tomu tak není. Kde je tedy zakopaný pes, tedy spíše další dům či byt?

Problémem je samotná logika či nelogika daných parametrů a fakt, že inzerent může při zadávání inzerátu přiřadit k nabízené nemovitosti pouze jeden parametr v kategorii „Stav objektu“ viz obrázek, zatímco hledající jich může zvolit pro filtr výpisu i několik najednou.

Klasickým příkladem je nabízená nemovitost, kterou inzerent označí parametrem „Novostavba“. Vy, jako hledající, který hledá kvalitní nemovitost, však zvolíte pouze parametry „Velmi dobrý“ a „Dobrý“. Výsledkem je, že se vám nezobrazí žádná nabídka zakategorizovaná jako „Novostavba“.

Nezobrazí se vám však ani nabídka s parametrem „Po rekonstrukci“. Předpokládáte-li, že po rekonstrukci by měl být stav nemovitosti „Velmi dobrý“ či alespoň „Dobrý“, máte smůlu, tyto nabídky rovněž neuvidíte. Dalším trikem je, že Stav objektu „Velmi dobrý“ a „Dobrý“ se vám nabízí ihned na začátku, zatímco ostatní jsou dostupné až dále.

Prostě klasické Skořápky, kde pouze Skořápkář (Sreality) ví přesně, kde je kulička (nemovitost) schovaná. Dílčí výhodou je, že vše platí inzerent, nikoliv uživatel, který se jen nestačí divit.

Zahrajete si ještě jednou?

Zdá se vám to jako drobnost? Pak vězte, že tato drobnost vám průměrně neumožňuje výpis až poloviny nemovitostí, které logicky splňují parametry výběru. Pro hledajícího je to sice smutné kino, ale ti vlastně nic netuší. Mnohem smutnější je to pro inzerenta, který rovněž nic netuší, ale zato platí a dost.

Především velké realitky a developerské firmy díky tomuto seznamovskému "Systému" nemohou za své peníze efektivně prezentovat až polovinu nabízených nemovitostí u koncových zákazníků, což je připravuje o pořádný balík peněz. Někdo tady tedy prodělává balík na úkor špatně vytvořeného systému kategorizace. 

Vrátím se ke svému příběhu. Začali jsme s realitkou experimentovat a oni si překategorizovali své inzeráty do položek Stav objektu „Velmi dobrý“. Výsledek? Téměř okamžitý nárůst zájemců o jimi nabízené nemovitosti! Ví, ale ještě někdo další, že císař je nahý?

Otázkou pouze zůstává, zda jsou tyto Skořápky či v lepším případě hra na Slepou bábu (nebo Slepého dědka, abychom byli genderově vyrovnaní) u výpisu nemovitostí ze strany Srealit pouze čirým diletantstvím či úmyslem. V každém případě by si Sreality mohly z takto vydělané oStudy a peněz ušít kabát.