V moderních komunikacích nyní existují tři hlavní turbulentní síly: Vyhledávací, sociální a mobilní. Všechny dohromady občas působí, jakoby se snažili potopit jak organizace, tak jejich agenturní partnery.
Lidé, vůči kterým PR promlouvá, tráví čas na mobilních zařízeních a zprávy vnímají prostřednictvím svých „fídů.“ Rozsah pozornosti je naprosto minimální, proto je stále těžší je přesvědčit, aby si přečetli byť jen jeden odstavec souvislého textu. Jak se mění média a jejich působení, musí se změnit i PR.
- Kreativa. PR agentury jsou přesvědčené, že mají tvůrčí potenciál. Ale je to ten správný? Umí vyprodukovat životaschopnou mobilní či Facebookovou aplikaci?
- Analytika. Pryč je doba, kdy jsme sbírali výstřižky z novin. Současné analytické potřeby jsou mnohem větší a kromě monitoringu médií je třeba navíc sbírat data a analyzovat je. Podle toho se pak plánují další mediální aktivity.
- Zkonvergovaná média. PR se původně lišilo od reklamy tím, že média získávalo. Dneska tvoří obsah. Google i Facebook umožňují zaplatit si zvýšenou viditelnost svého obsahu a hranice mezi reklamou a public relations se tím stírají.
Reklamní průmysl dříve míval digitální, mobilní a sociální služby jako doplněk. Nyní tyto tvoří hlavní náplň agenturní práce. Už o nových médiích nemluví, ale přímo je rozvíjí.
Marketing a komunikace jsou jak rozbouřené moře a PR musí rychle reagovat, aby se v této nové situaci znovu našlo.
-th-