Ed James, prezident Cornerstone PR, shrnuje pro PR Daily své zkušenosti, kdy po mnoha letech práce v agentuře dočasně nastoupil na stranu klienta.
Pohled na PR se značně odlišuje ze strany agentury a ze strany klienta, který lépe chápe, čeho chce dosáhnout a proč. Chce-li být agentura úspěšná, musí se přizpůsobit situaci svého zákazníka a stát se součástí jeho interního týmu. Zejména je třeba:
1. Pochopit strukturu firmy
Komu se zodpovídá vaše kontaktní osoba? Jaké jsou cíle firmy? Co považují ve firmě za důležité a jak by se to mohlo odrazit v PR? Na základě pochopení širší perspektivy se pak můžete rozhodnout, jestli hrát spíš na čísla, či zda je lepší prezentovat konkrétnější dílčí cíle. Někdy je i v hodné zjistit, která média považuje top management za klíčová. Když se objeví článek v lokálním deníku ve městě, kde se šéf firmy narodil, určitě ho to potěší.
Nastoupí-li do týmu nový člověk, je třeba se s ním co nejdříve zkontaktovat. Poznejte, co má za sebou a co od vás bude očekávat.
2. Naučit se jazyk klienta
Připravujete-li zprávu, bude ji zřejmě vaše kontaktní osoba později přepracovávat pro účely svého nadřízeného. Zkuste předem požádat o starší interní dokument a své dílo mu přizpůsobit. Ušetříte práci všem zúčastněným a navíc nehrozí, že klient v rámci přepisu velké změny. Máte tedy větší šanci na úspěch.
3. Být proaktivní
Nečekejte, kdy klient zavolá. Tiché období nepůsobí dobře. Nespoléhejte na to, že když si klient nestěžuje, nic mu neschází.
Jestliže nejsou žádné novinky, je třeba je vytvořit. Buďte v kontaktu s klientem a sledujte odvětví, ve kterém podniká. Sami hledejte, co by ho mohlo ovlivnit. Ukažte, že mu věnujete náležitou pozornost.
-th-