Zazvoní vám telefon a na druhé straně je novinář, který se vás chce na něco zeptat. Na tuto situaci byste měli být dobře připraveni. Pomůže vám to, abyste nepropadli panice a mohli být hrdí na to, co o vás následně vyjde v médiích. Článek přichází se třemi radami.
- Nemůžete kontrolovat, co novinář napíše. Nestačí spoléhat jen na to, že si připravíte detailní odpovědi a novinář je pak uvede zcela přesně. Novinář má vždy poslední slovo. Měli byste počítat s tím, že vaše odpovědi budou zkráceny a parafrázovány a sám novinář si vybere, co považuje za nejdůležitější. Vy byste sami měli vědět, jaké klíčové body zmíníte a novináře upozornit, co z vaší odpovědi je podstatné. Ujistěte se proto, že budete mluvit jasně a stručně.
- Mluvte s novináři, když jste připravení. Vždy se ptejte, o jakém tématu máte hovořit a do kdy se můžete připravit. Dohodněte se například, že se ozvete za několik minut nebo později. Můžete také požádat o zaslání otázek faxem nebo e-mailem. Projděte si svůj životopis či firemní materiály a teprve pak se ozvěte. Nemluvte o více než třech klíčových bodech.
- Případné chyby si neberte osobně. Ani nejlepší příprava nezabrání občasné chybě ve výsledném článku. Když si například novinář dělá poznámky během telefonického rozhovoru, nemusí stihnout všechno přesně. Navíc má své postupy, jak vybírat, co zveřejní. Pokud například omylem napíše, že vaše firma byla založena v roce 1998, i když to ve skutečnosti bylo o rok dříve, nemusíte to řešit. Čtenáři tento rozdíl nepoznají. Stejně se nezabývejte drobnými nepřesnostmi v citacích, které nemají zásadní význam. Nápravu žádejte až v případě špatně otištěné internetové adresy nebo chybného data konání určité vaší akce. Novinář nemá povinnost dávat vám svůj materiál k autorizaci.
-kk-