Včerejšek a dnešek internetového obchodování

Internetový obchod se rozběhl ve Spojených státech v roce 1992. Nejprve se prodávaly hudební nosiče, dárkové předměty a knihy. Pak přišla na řadu elektronika, hračky či nábytek. V České republice má on-line nakupování desetiletou historii, která je poměrně odlišná od USA. Zatímco v Americe se internetový obchod rozvíjel díky důvěře zákazníků, v Evropě panovala spíše nedůvěra. Společným rysem vývoje na obou kontinentech však bylo prosazování velkých obchodních řetězců s vlastními internetovými obchody.

Rozdílný vývoj způsobilo technologické zaostávání Evropy, například v oblasti platebních karet, a větší nedůvěřivost Evropanů k on-line transakcím. V USA se lidé platit kreditní kartou neobávali, což může z našeho pohledu vypadat neuvěřitelně. Česká republika má navíc svůj vlastní fenomén v podobě dobírky. Dodnes platí více než 60 % zákazníků objednané zboží hotově při předání. V USA tento způsob není vůbec znám.

Čeští zákazníci začínají vnímat internetový obchod jako relativně bezpečný až v posledních letech. Rozšiřuje se také využívání on-line plateb debetními i kreditními kartami. Zákazník však dnes již nečeká jen kvalitní webové stránky, ale i logistiku a poprodejní služby.

V USA i Evropě je dnes běžné propojení elektronického obchodu s kamenným řetězcem. Zatímco dříve bylo některé zboží prodáváno jen na webu a jiné pouze v kamenné síti, dnes se mohou zákazníci těšit výhod obou způsobů. Cenová politika různých obchodů se liší. V USA jsou však rozdíly v cenách na internetu a v prodejnách obecně menší než v Evropě.

-kk-

Article source Marketingové noviny - Czech website focused on marketing
Read more articles from Marketingové noviny